Hoe Martijn van ‘van Ham Tenten & Podia’ positief blijft zonder opdrachten

Het Coronavirus raakt Nederland en de rest van de wereld ontzettend hard. Ongeacht in welke branche je actief bent, je kan niet meer om het virus heen. Nu heb ik nog makkelijk praten: ik ben jong, gezond, kan mijn werk overal uitvoeren én ik heb geen personeel in dienst. Voor mij en mijn bedrijf zal dit dus niet het einde van de wereld zijn. Echter zijn er ook bedrijven die ontzettend zwaar getroffen worden door de uitbraak van het virus. De horeca- en evenementenbranche, de transportsector, scholen en ziekenhuizen, ga zo maar door…

Dit zijn de momenten dat de échte ondernemers zich laten zien. Ondernemers die het niet bij de pakken neer laten zitten maar kijken naar wat WEL kan. Als beginnend ondernemer heb ik hier ontzettend veel respect voor. Om andere ondernemers te inspireren ben ik gaan bellen met enkele van deze ondernemers. Het verhaal van Martijn, eigenaar van ‘van Ham Tenten & Podia’, vind je hieronder. 

Interview

Als jonge jongen begon Martijn jaren geleden bij ‘van Ham Tenten & Podia’. Hij werkte zichzelf naar de top en nam het bedrijf in 2010 over. Onder zijn bewind kent het bedrijf een explosieve groei. Samen met zijn team van ‘helden’ is hij jaarlijks te vinden op evenementen als Tomorrowland, Intents festival, Awakenings, en ga zo maar door. Wanneer de gehele horeca- en evenementensector op slot wordt gegooid door het virus, verliest Martijn al zijn opdrachten. Ik belde vandaag met hem om te vragen hoe hij hier mee om gaat.

“Martijn, Wat vind je van de heisa rondom het coronavirus?”

“Ik denk dat we te maken hebben met een gewone griep die heel gevaarlijk is voor ouderen. De maatregelen die we nu nemen zijn er om te zorgen dat de ziekenhuizen niet overspoelen met gewone, gezonde mensen als jij en ik. Als ‘gewone’ mensen hoeven we ons niet druk te maken over het ziek worden. Het is met name om rekening te houden met mensen die wel zwak zijn. Ik snap dus zeker dat er maatregelen getroffen worden.”

“Hoe heeft dit je bedrijf geraakt?”

“In 48 uur zijn we alle omzet voor de hele maand verloren. Voor de komende maanden staat dit ook te gebeuren. Er is in anderhalve week tijd voor €350.000 aan opdrachten geannuleerd.”

“Hoe heb jij hier op ingespeeld?”

“Wij hebben 20 jaar geleden de MKZ-crisis meegemaakt. Dit trof ons bedrijf ook zwaar. Ik werkte toen nog als vrijwilliger bij festivals als Neterpop, waar van Ham altijd heeft opgebouwd. Een paar jaar later ben ik zelf pas bij van Ham gaan werken. Alle evenementen werden toen afgelast. We zitten nu in een vergelijkbare situatie. Toen was het virus vooral gevaarlijk voor dieren, nu het gevaarlijk is voor mensen zullen er alleen maar zwaardere maatregelen getroffen worden. Ik ben gaan kijken naar hoe ik mijn faciliteiten en personeel nuttig in kan zetten.”

“Hoe werd dit ontvangen door de buitenwereld?”

“Ik denk dat eerst de binnenwereld van belang is. We hebben ons eerst afgevraagd hoe het ons bedrijf treft. Vanaf het begin hebben we onze medewerkers op de hoogte gesteld van de situatie. Toen het intern op orde was zijn we ook extern gaan communiceren. We hebben in twee dagen tijd werk voor 35 man personeel verloren. Je gaat kijken wat wel kan. Normaal verhuren we tenten en podia dus we hebben hier allerlei faciliteiten. We zijn gaan kijken wat we daarmee kunnen doen. Ik heb daarom afgelopen woensdag een berichtje online gezet met het verhaal dat wij getroffen zijn door het virus (licht uitgedrukt). Hierin heb ik vermeld dat we vrachtwagens met bijbehorende chauffeurs over hadden. Gelukkig werd dit ontzettend warm en positief ontvangen, we hebben veel leuke reacties gekregen en mensen wilden ons ook echt helpen. Alle vrachtwagens en auto’s zijn de afgelopen twee dagen aan het rijden geweest, maandag hebben we ook al volgepland staan. Dit is natuurlijk fantastisch, maar echt maar een druppel op een gloeiende plaat. Het is in ieder geval mooi dat er toch nog iets binnen komt.”

“Wat ga je de komende twee weken doen?”

“Crisismanagement. Kijken waar we nieuwe mogelijkheden kunnen zien en de schade kunnen beperken. Zowel onze klanten als onze leveranciers hebben het momenteel erg moeilijk. We proberen samen onze relaties tevreden te houden. Op het kantoor werken de meeste vanuit huis. We hebben geluk dat we flex-werkplekken hebben, op iedere afdeling hebben we nu één personeelslid op kantoor zitten om vanuit daar alles te regelen voor de afdeling. “

“Is er nog iets dat je mee zou willen geven aan je collega-ondernemers?”

“Ik denk dat heel veel mensen nog onderschatten wat er de komende tijd gaat gebeuren. Het land platleggen gaat nog veel verder. Openbaar vervoer valt stil, horecazaken gaan dicht, scholen gaan dicht. Dit gaat echt nog wel wat langer duren dan we denken. Als ik iets mee mag geven is het dat je niet zielig thuis moet gaan zitten, dat lost niets op. Je bent ondernemer, je moet opkomen voor je bedrijf!”

“Bedankt Martijn!”

Ben je benieuwd hoe andere ondernemers er het beste van maken in deze recessie? Deze verhalen vind je hieronder:

Bel of WhatsApp me gerust via 0653590481 of stuur een mailtje naar mattis@tiger-media.nl !

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp
Hey, stuur me gerust een berichtje als je vragen hebt! Groeten, Mattis