Gefeliciteerd, WhatsApp!

Vandaag bestaat WhatsApp 11 jaar. Deze chat-gigant heeft in Nederland eigenhandig de SMS overbodig gemaakt. Opvallend is dat WhatsApp nog altijd geheel gratis functioneert zonder enige advertenties te plaatsen. Maar dat gaat binnenkort veranderen, kondigde Mark Zuckerberg in 2019 aan. Een aantal slimme bedrijven gebruiken WhatsApp al wat langer als commercieel hulpmiddel. Bijvoorbeeld als uitbreiding van de klantenservice, maar ook als vervanging van de nieuwsbrief. Met een open ratio van boven de 95% is dat nog niet zo’n gek idee.

Een klein voorbeeld

Nederland telt 11,9 miljoen actieve WhatsApp gebruikers, 76% hiervan is dagelijks actief. In Nederland staat het kanaal daarmee aan de top. Een voorbeeld van een bedrijf dat hier een aantal jaar geleden al heel slim van gebruik wist te maken is Chocomel. Zij organiseerden een “vrienden groep challenge” waarmee een groep vrienden kaartjes voor de Zwarte Cross kon winnen. Door het ‘Chocomelnummer’ toe te voegen aan je groepschat werden er verschillende geautomatiseerde berichtjes gestuurd met opdrachten er in. Het doel was om als vriendengroep zo snel mogelijk en zo veel mogelijk opdrachten te voltooien. Een filmpje hierover vindt je hier.

2020: Wat gaat er veranderen?

2020 zal echter een spannend jaar worden voor WhatsApp. Voor het eerst sinds de oprichting van het platform krijgen bedrijven de kans om er advertenties op te plaatsen. Enkele mogelijkheden die je kan verwachten:

  • Advertenties op Facebook en Instagram waarbij je target met één klik een gesprek met je opent (is al mogelijk)
  • De advertenties zullen alleen te zien zijn in het ‘status-tablad’
  • Bedrijven kunnen pagina’s aanmaken met een catalogus er in

Persoonlijke ervaring met het inzetten van WhatsApp

Tiger Media heeft voor een webshop ook een geautomatiseerde WhatsApp-chatfunctie geïntegreerd als uitbreiding van de klantenservice. Als klanten nu via WhatsApp contact op willen nemen met de webshop komen ze bij een chatbot uit. Deze uitgebreide chatbot beantwoordt ruim 40% van alle vragen en 85%(!) van de standaardvragen waardoor de klantenservice meer tijd kan steken in klanten die daadwerkelijk een werknemer hebben.

Benieuwd op welke manier jij met je bedrijf WhatsApp in kan zetten? Of benieuwd of een chatbot ook interessant zou kunnen zijn voor de toevoeging van je klantenservice? Vul hieronder even je naam en e-mail adres in en we spreken elkaar snel!

Benieuwd wat ik voor je bedrijf kan doen?

laat je gegevens achter Ik neem zo snel mogelijk contact met je op!



    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    WhatsApp
    Hey, stuur me gerust een berichtje als je vragen hebt! Groeten, Mattis