Eerst LinkedIn, dan de rest…

Diverse social media applicaties. LinkedIn wordt uitgelicht op de afbeelding

Ken je dat gevoel? Je scrolt in de ochtend voor de 2e keer door je Facebook tijdlijn heen en blijft maar nieuwe dingen zien. Het algoritme van Facebook doet hier uitstekend zijn werk. Aan het eind van de dag, wanneer je er voor de 10e keer doorheen scrolt, kan het echter zijn dat je álles wat je kan zien al gezien hebt. Het algoritme van Facebook heeft dan geen relevant nieuws meer voor je. Dit geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je potentiële klanten. Zij zien jouw bedrijfspost niet omdat het algoritme van Facebook vindt dat dit geen relevante informatie voor hen bevat. Je social media post, waar jij of je marketeer zo hard aan heeft gewerkt, wordt dus niet gezien door de mensen die hem zouden moeten zien. Waarom? Dat leggen we hier onder uit.

Het algoritme van Facebook

Begin dit jaar schreef Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, op zijn tijdlijn: ‘One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent. We’re making a major change to helping you have more meaningful social interactions. As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.’ Kortom, Facebook wil meer ‘betekenisvolle interacties’, dit willen ze voor elkaar gaan boxen door content van bedrijven, merken en media van je tijdlijn te weren. Berichten van vrienden of berichten die ‘interactie tot stand brengen’ krijgen dus voorrang, waardoor jouw bedrijfspost niet meer gezien wordt.

Waarom doet Facebook dit?

In de beginfase van het platform zag iedereen alles wat voorbij kwam op zijn of haar tijdlijn. Mensen hadden 50 tot 100 vrienden en er was een ‘underpost’*. Je kon je tijdlijn 3 tot 4 keer per dag verversen, na een paar keer met je duim zwiepen was je weer door de content heen. Voor bedrijven was het platform toen der tijd een goudmijn: alles wat ze online gooiden werd door hun doelgroep gezien. Advertenties waren spotgoedkoop (4 à 5 cent per click) omdat Facebook al lang blij was dat ze de tijdlijn konden vullen. Inmiddels hebben veel gebruikers meer dan 500 vrienden, zijn advertenties een stuk duurder geworden én zorgt Facebook er dus voor dat de posts van bedrijven zijn doelgroep niet meer bereikt. Facebook kent een ‘overpost’**

* Underpost: Gary Vaynerchuck; het wil zeggen dat er te weinig gepost wordt om je tijdlijn mee vol te krijgen
** Overpost: Er wordt te veel gepost waardoor irrelevante posts niet meer bij de doelgroep terecht komen

En Instagram?

Als dochteronderneming van Facebook, ziet het algoritme van Instagram er niet veel anders uit. Het heeft ook dezelfde ontwikkelingen doorgemaakt. Eerst werden alle posts van de accounts die je volgde op chronologische volgorde weergeven. Inmiddels is ook Instagram al een tijdje van ‘underpost’ naar ‘overpost’ gegaan, waardoor het bedrijf zijn algoritme aangepast heeft. En ook hier krijgt relevante content van een persoon voorkeur boven de content van een bedrijf.

En dan nu: LinkedIn

De meeste actieve LinkedIn gebruikers onder ons (waar ik zelf ook bij hoor) zullen het vast wel merken: als je de tijdlijn 2 keer per dag ververst, kom je al vrij snel weer uit bij de content die je gisteren ook al hebt gezien. Of vorige week. Of twee weken geleden. Of vorige maand. LinkedIn bevindt zich in de fase waarin Facebook zich 8 jaar geleden bevond, of waar Instagram 3 tot 4 jaar geleden in bevond. Het platform kent een ‘underpost’. Dit betekent dat wanneer jij je als bedrijf actief laat zien op LinkedIn, je post altijd bij je volgers op de tijdlijn zal komen. En dat als jij iets deelt, je bericht bij al je connecties op de tijdlijn komt. Dat betekent dat je organisch ontzettend veel mensen kan bereiken! En zoals je waarschijnlijk al weet is organisch bereik helemaal gratis! 

Maar…

Natuurlijk, er zijn altijd mensen met honderden connecties waarbij het algoritme wel een deel weg filtert. En er zijn altijd mensen die toevallig connecties hebben met actieve LinkedIn gebruikers die dagelijks posten waardoor hun tijdlijn dagelijks overladen is. Maar kijkend naar het geheel, is er geen beter moment om te starten met LinkedIn als vandaag. LinkedIn kent nu nog een underpost, door hier als bedrijf nu al gebruik van te maken bouw je een voorsprong op ten opzichte van je concurrentie! Het is niet voor niets dat Facebook een dalend aantal actieve gebruikers kent en LinkedIn een explosief stijgend… 

Maar wat moet ik dan posten?

Dat is per bedrijf natuurlijk verschillend. Er is hier ook niet echt een ‘goed’ of ‘fout’. Voordat je aan de slag gaat met het produceren van content is het altijd goed om na te gaan wat je er mee wil bereiken. Wil je zo veel mogelijk mensen bereiken? Zorg voor een hoge engagement. Wil je meer inschrijvingen via je website? Laat zien waarom je potentiële klanten bij jou moeten zijn. Afhankelijk van de doelen van je online strategie kan je content gaan produceren. Zorg dat je heldere doelen stelt en je de content strategie hier volledig op inricht. Succes!

Samen een keer over sparren? Lijkt me leuk! Laat hier onder even je naam en e-mail adres achter, dan spreek ik je snel!

Benieuwd wat ik voor je bedrijf kan doen?

laat je gegevens achter Ik neem zo snel mogelijk contact met je op!




    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    WhatsApp
    Hey, stuur me gerust een berichtje als je vragen hebt! Groeten, Mattis