De Resultaten van het uitbesteden van Google Ads: Epic-Auctions

Mijn eerste jaar als fulltime marketeer zit er aan het einde van deze maand op en ik kijk, ondanks corona, met veel plezier terug naar 2020. Om een beeld te geven van wat Tiger Media kan betekenen voor klanten pak ik graag één van mijn klanten erbij: Epic-Auctions. Nadat ik vorige week een korte introductie gaf over hoe ik bij Epic-Auctions terecht ben gekomen en liet zien wat we bereikt hadden met Social Media, wil ik deze week laten zien wat er in Google Ads is veranderd en wat het heeft opgeleverd.

Als je nog weinig kennis hebt van Google Ads, adviseer ik je om eerst even mijn pagina over Google Ads te lezen. Als je dit gedaan hebt weet je ongeveer wat er allemaal mogelijk is met dit uitgebreide advertentieplatform.

Google Ads

Ongeveer 1/5 van het marketingbudget van Epic-Auctions ging maandelijks naar Google Ads, zonder echt zicht te hebben wat dit geld opleverde (behalve clicks). Het geld werd ook besteed aan een 3-jaar oude campagne die nooit echt geoptimaliseerd was. Kortom: het gehele account kon wel een opfrisbeurt gebruiken.

Zoekwoordcampagne

Als jij ‘Adidas roze schoen kopen’ intikt in je zoekmachine, wil jij roze schoenen van Adidas zien (en dat krijg je ook te zien). Zo wil iemand die ‘Tractor kopen’ intikt ook tractors zien. Bij Epic-Auctions was er één algemene advertentie die heel de wereld te zien kreeg. Dus geen specifieke advertentie voor ieder product. Bovendien ging 1/3 van het Google Ads budget naar landen als India, Pakistan en Bangladesh. Op zich niets mis mee als zij ook wat zouden kopen, maar zoals je al wel raad was er nog geen enkele aankoop gedaan in de afgelopen jaren uit één van deze landen. Dit zijn slechts twee van de tientallen voorbeelden die beter konden. Ik heb daarom besloten om de oude campagne stop te zetten en meerdere nieuwe campagnes op te zetten, met behulp van de data van de andere campagne. Resultaten per €1.000:

  • Vertoningen: Van 882.500 naar 75.200 vertoningen (-91%) – Veel minder irrelevante vertoningen
  • Clicks: Van 8.900 naar 12.800 (+44%) – Minder vertoningen, toch meer clicks: betere, persoonlijkere advertenties.
  • Interactiepercentage: Van 1,01% naar 17% – Advertenties zijn veel relevanter geworden
  • Registraties: Van 119 naar 172 (+45%) – Kosten per registratie zijn met bijna €3 gedaald

Overig

Google Ads kent honderden mogelijkheden en toepassingen. De huidige campagnes worden nog steeds wekelijks geoptimaliseerd en we zijn momenteel nieuwe mogelijkheden aan het ontdekken om te zien hoe we Google Ads nog beter kunnen gebruiken. Omdat ik er geen theoretisch verhaal van wil maken op de blog ga ik hier (en op de andere onderwerpen) niet dieper op in. Mocht je zelf uitgebreide kennis hebben van Google Ads kom ik graag met je in contact om hierover te sparren!

Nieuwsgierig geworden?

Benieuwd wat het uitbesteden van Google Ads voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik kom graag een keer op de (virtuele) koffie om de mogelijkheden te bespreken. Stuur gerust een mailtje naar mattis@tiger-media.nl of bel even naar 0653590481.

Volgende week

Social Media en Google Ads zijn tot nu toe de twee onderwerpen die ik grondig heb veranderd. Er is echter nog veel meer dat er aan zit te komen en dat ik op de achtergrond voor hen doe. Daar vertel ik volgende week graag meer over!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp
Hey, stuur me gerust een berichtje als je vragen hebt! Groeten, Mattis